Juli 2016

Konfirmandläger på Vägsjöfors herrgård 2016

Vällingby församlings sommarkonfirmandläger på Vägsjöfors herrgård i Värmland.
1-14 juli 2016

www.konfirmandivallingby.se

Fortsättning följer

LägretPosted by Bengt Tue, July 12, 2016 19:55:18

Idag är den den 12 juli 2016 och vi har blivit helt klara med vår undervisning! Tjohooo

Nu har vi gått igenom de viktigaste berättelserna i nya och gamla testamentet och lärt oss alla rörelser till nya testamentet. Så nu är vi experter i det området J

Till middag fick vi en utsökt grillmiddag med spett, majs, lök,tomat,korv,pommes,ost,svamp och flera såser till det.

Idag har vi även fått måla vårt egna tröjtryck, det blev ett jättefint minne att dela med alla nya kompisar här på lägret.

Igår fick vi även vara med när Samil blev döpt, ett väldigt fint dop i vattenbrynet som avslutades med ett dopfika i vanlig ordning. Då passade även Samil och William på att spela stekare. Det var kul tyckte vi alla!

Annars så har det inte hunnit hända så mycket mer under dagen, nu ska vi ha en quizkamp efter middagen!

Snart ses vi alla igen, 2 dagar kvar!!!!

Plask

LägretPosted by Bengt Tue, July 12, 2016 00:00:17

Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiia bloggen!!!!!!!!!

Idag var det Emma som väckte oss genom att spela musik på högsta volym. Sedan åt vi frukost som vanligt och förberedde wraps inför dagens mysiga äventyr. Efter frukosten åkte vi iväg till Sunnes vattenland och kom fram vid cirka 11. Väl där fick vi reda på att vi var de enda där och sedan bytte vi om till våra badkläder.

Vi spenderade dagen där och hade det mycket roligt, sedan under bussresan hem stannade vi i Torsby där vi kollade runt i ungefär en timme, ledarna köpte godis.

Sen åkte vi hem. Efter det hade vi ett extremt intressant pass om Daniel som fastnade i lejongropen. Sedan åt vi en delikat tacopaj till middag. Nu ska Samil döpas och sedan ska vi ha dopfika. Dagen kommer att avslutas med en andakt som vanligt.

Ha det MYSIGT!!!!

Mvh: Tobias, Tyra och Emil!!!!!

Söndag

LägretPosted by Bengt Sun, July 10, 2016 19:20:13

Hejsanhoppsan! Idag hade vi sovmorgon till 9:30 J Sedan började vi dagen med förberedelser för en söndagsgudstjänst. Sedan hade vi en söndagsgudstjänst då vi själva fick bidra med sång och teater. Efter det åt vi lunch och sen hade en lång rast fram till klockan 3 då vi fick lära oss om bön. Vi fick i uppgift att skriva en egen förbön i par. Det gick jätte bra och var många fina böner. Sedan lärde Pether oss om profeten Jona. Vi fick sedan middag och sitter nu och skriver på detta inlägg och vi ska snart få kolla på en film.

Tack och hej leverpastej önskar William, Ebba och Astrid ;)

PS. tyvärr så tog vi inga bilder idag men ni får en fin bild på Tyra och Maria så ni behöver inte vara ledsna

Jesus, mångkamp och kungarna

LägretPosted by Bengt Sat, July 09, 2016 20:50:44

TJA TJA BLOGGEN HIHI *FNISS FNISS*

Dag 9 började att Emma väckte oss kl 8 med morgongympa, vilket inte var särskilt uppskattat av flertalet konfirmander samt ledare. Sedan åt vi en utsökt ordinär frukost, då Matilda dog. Nelly blev utröstad och hängd av överlevare. Sedan fick vi veta mer om Jesu liv och spelade upp drama av under, liknelser liksom händelser vilket var otroligt intressant och roligt för att vi fick använda rekvisita enligt samtliga deltagande på Vägsjöfors 685 Torsby.

Vi åt sedan Lunch som bestod av egengjord potatissallad samt rostbiff. Flertalet konfirmander och en ledare Emma) gick på promenad till den lokala bensinstationen och köpte lite godsaker.

När alla kom tillbaka hade resterande ledare förberett x-games där gula laget vann där Samil den allsmäktige gjorde det mesta av arbetet (lite Maria). Tyvärr fick vinnarna inget pris utan ALLA fick glass. Vi gick sedan igenom kungar i gamla testamentet.

Efter detta skede fick vi en utsökt middag bestående av pestopasta och kyckling och lite specialmat åt de speciella. Nu har vi service-pass och sedan skall vi ha tillförlits-övningar och sedan fortsätter kvällen som vanligt.

Tack för oss, trevlig helg.

Hälsningar från Samil, Maria & Emil!

En dag om kärlek...

LägretPosted by Bengt Fri, July 08, 2016 21:01:54

Vi blev inte väckta, för typ alla var redan vakna. På grund av att vi hade sovmorgon. Vi åt en fantastisk engelsk brunch, ägg och lite mer. Vi fick veta vilka som dog på varulv. Det var kärlekstema idag. Vi hittade en död, strimlad fisk, i vattnet där alla badade.

När livet gör ont

LägretPosted by Bengt Thu, July 07, 2016 18:38:49

Dagens tema var när ”när livet gör ont”.

Vi började dagen med frukost och andakt som alla andra dagar. Därefter hade vi stationer där vi pratade om olika sorters ondska. I en pratade vi om vad ondskan är för en själv och sen om döden som blev extra känsligt för vissa. Sen pratade vi om ondskan i allmänhet och fick göra ett kollage. Efter det var det dags för lunch, rimmad lax med dillstuvad potatis.

Ledarna hade även förberett en lek som de kallade för ”Fångarna på Vägsjöfors” då vi delades upp i två grupper och fick göra olika stationer. Efter varje station kunde man få en nyckel för att nå fram till priset, som var godis. Vi fick sen en paus då vissa valde att gå och bada medan resten stannade kvar vid stugorna. Därefter hade vi ett spännande pass om Josef och hans 11 bröder. Vi åt middag och fortsatte med mysteriet om varulvarna i byn Fiskbulle då häxan, kärleksparet, en bybo och en varulv har dött. Det är nu därför kaos i byn eftersom alla försöker skapa olika pakter och vända folk mot varandra. Snart är det dags för pass om sakrament.

Puss och kram från Tobias, Ebba och Celinn.

En trött men bra dag

LägretPosted by Bengt Thu, July 07, 2016 15:31:56

Ännu en solig dag har passerat på det underbara lägret på Vägsjöfors Herrgård. Dagen tema var Vänskap, nära bekanta, personer du känner. Första passet pratade vi mer om Jesus och gjorde klart en ramsa vi övat in om Jesuliv. Vid lunch började vi på en större variation på leken varulv (som är lik leken maffia). Leken innebär att alla får en varsin hemlig roll som är varulv, häxa, helare, Amor, jägare, sierska, vita varulven och vanlig bybo. Varulvarna vill döda alla i byn för att kunna vinna men den vita varulven vill rösta ut alla andra och vinna själv. De övriga rollerna vill lista ut vilka som är varulvar och rösta ut de ur spelet så att de inte dör. Sierskan kan få reda på andra personers identitet, häxan har en god och ond dryck som dödar och helar och helaren helar. Jägaren får avfyra ett skott mot valfri person innan hen dör och Amor väljer ut ett kärlekspar som vill överleva tillsammans och om en dör så dör den andra. Nu börjar spelet! MOWAHAHAHAHAHA

Efter lunchen så hade vi en sov/sångstund då några sjöng och spelade piano och vissa somnade(slutade med att endast 2 av 8 konfirmander var vakna). När alla hade vaknat så började vi med sammarbetsövningar. Vi stampade på vaskrensare, vi förde en tennisboll genom stuprör och försökte hitta och göra en kvadrat med ett stort rep då vi var blinda. Efteråt spelades det volleyboll. Konfirmander mot ledare, en del tittade på pga seriösa skador efter intensivt lekande under gårdagen(vi överdriver kanske lite…). Sen dansade vi jättemycket och alla blev jätteförvirrade.

Efter härlig dans var det tid för ännu ett pass som handlade om Abraham och Josef. Sen åt vi middag, det serverades Flygande Jakob. Under middagen fick vi reda på att ingen hade dött under första dagen av varulvsleken. En utav ledarna fick skrattattack och alla blev lite busiga och spädde på skratten med dåliga skämt, gamla smeknamn och termossång med Ronja rövardotter melodi.

Svaret är Jesus...

LägretPosted by Bengt Tue, July 05, 2016 18:04:17

Vi väcktes idag klockan åtta, som vanligt. Vi åt frukost och hade andakt och hade ett väldigt långt pass om Jesus. Till lunch åt vi svampsoppa, vilket var väldigt gott. Medan ledarna avlägsnade sig från konfrimaderna stal dom allt kaffe och gömde det, och sig själva uppe på vinden, för att hittas efter 5 minuter då de var väldigt högljudda…

Efter det började konfirmanderna göra skinnfodral till sina biblar ute i solen. Sen var det Jesus igen…

Middagen bestod av spagetti och cournfärssås, och under middagen upptäcktes flera av kaffepåsarna fasttejpade under matbordsstolarna, en lättnad för de desperata ledarna.